vanalleswa

16 juli 2015 - Sneem, Ierland

Ik houd voor mezelf tegenwoordig braaf een dagboekje bij en ik merk dat dit voor mij de nood wat minder groot maakt om hier te schrijven, waarvoor excuus! Maar nu toch weer een keer de rust genomen om hier eens wat aandacht aan te besteden.

Boomhut zonder boom

Het neefje en de moeder van Patricia zijn anderhalve week geleden gearriveerd. En zoals Patricia en Bert het mij naar de zin maken, dat gunnen ze alle visite. Dus er moest wat leuks gebouwd worden voor het neefje Matthias van bijna 8 jaar. En dat was een leuke opdracht voor mij! Er werd gesproken over een boomhut, dat zou hij vast leuk vinden! In mijn hoofd had ik beelden van een gammel in elkaar getimmerd hutje zoals ik dat vroeger zelf wel eens had proberen te bouwen. Maar Patricia is een fervent Pinterester (dat is een site waar allerlei leuke creatieve ideeën worden gedeeld) en al snel vlogen de foto's van getimmerde halve villa's me om de oren. Oeps?! Werd dat van mij verlangd?! Hmm dat zou lastig worden! Gelukkig is Patricia gewoon net als ik. Als we een idee in ons hoofd hebben worden we erg enthousiast en zien we gelijk de mooiste beelden voor ons. Iets minder zou ook volstaan en Matthias zou er dan zijn eigen draai aan kunnen geven en creativiteit in kwijt kunnen. Een platform op palen dan misschien waar hij zelf nog verder op zou kunnen bouwen, een boomhut zonder boom en dak dus? Zo gezegd zo gedaan. Een hoop gevloek en getier van mijn kant, een aantal natte pakken en een paar dagen later was er dan toch iets ontstaan waar hij zijn kamp op zou kunnen slaan. En de reactie van Matthias toen hij hier aankwam was onbetaalbaar! Het leek alsof hij de loterij gewonnen had! De volgende ochtend zei hij dat hij niet had kunnen slapen van de kriebels in zijn buik van het platform en wat hij er allemaal op zou kunnen gaan bouwen. Superleuk!

Zeehond in de achtertuin

Laatst schrok ik op uit mijn boek omdat Patricia ineens riep om naar beneden te komen. Bleek er een zeehond in de zee bij het huis te zwemmen! Wat ontzettend leuk en bijzonder om te zien! Vooral omdat je gewoon vanuit huis in de keuken dit beestje kon aanschouwen. Stiekem zag ik maar een glimps en dat met de verrekijker, maar dat mag de pret niet drukken!

Met Matthias op avontuur

Laatst na het werken vroeg Matthias of ik mee op AVONTUUR ging. Ik had stiekem niet heel veel zin, maar we stonden toch al bij het water en de zon scheen. Dus toen Mattias me op het hard gedrukt had dat het echt maar ongeveer 10 minuten zou duren ben ik meegegaan. Met "op avontuur gaan" bedoelt Matthias dat hij het land gaat verkennen. Nou daar gingen we hoor, als echte avonturiers maar totaal onvoorbereid op pad. En een avontuur zou het worden! Na eerst geglibberd te hebben over de zeebodem die nu door eb droogstond kwamen we weer aan land. Alhoewel land?! Modder, stekels, kleine onzichtbare maar voelbare riviertjes, onbegaanbare stukken gras en plaatsen afgezet met prikkeldraad. Maar terugkeren was volgens Matthias geen optie, want "dat doen echte avonturiers niet!" Ondertussen zat deze echte avonturier regelmatig op mijn rug omdat hij niet door de stekels wilde lopen, (en ik natuurlijk eigenlijk ook niet wilde dat hij dat deed) of bang was om natte voeten te krijgen. Na ik denk ongeveer een halfuur begon ik me ook af te vragen hoe we hier ooit nog uit zouden komen en dacht ik eigenlijk een beetje verdwaald te zijn, al kon het huis niet ver zijn. Matthias vroeg dan ook op met een hoog piepstemmetje of ik wel een telefoon bij had? Nee, wij waren de avonturiers van het onvoorbereide soort! Uiteindelijk na het trotseren van vele prikkels, over prikkeldraad klimmen, onder prikkeldraad door gaan, tot aan mijn enkels in het water geweest te zijn, zijn we uiteindelijk na ik denk ruim een uur toch weer veilig bij huis aangekomen. Pfff stiekem was ik best een beetje opgelucht! En Matthias? Die had de grootste verhalen alsof hij mijn leven had gered. Dit was toch wel het superleukste avontuur dat hij ooit gedaan had, en wat zouden mijn vader en moeder er wel niet van zeggen als ik ze dit zou vertellen! :)

Stiekem heb ik ook heel erg genoten en ben ik blij dat we de eerste stap hebben gezet. Elk groot avontuur begint tenslotte met die eerste stap!

Festival

Inmiddels ben ik goed bevriend geraakt met de zoon van de mensen waar altijd de dansavond is, Josh.

Zijn vader ging afgelopen weekend naar een 3-daags festival om workshops kaarsen maken te geven en ik mocht mee! Met een crewarmbandje, gratis camping en eten voelde ik me wederom een echte geluksvogel!

Ik had van tevoren geen idee wat ik er van moest verwachten! En om heel eerlijk te zijn had ik dat nog steeds niet toen we het terrein opkwamen. Iedereen was nog druk aan het opbouwen, schilderen en heen en weer aan het hollen. Hoe moest dit over een paar uur open gaan?! We hebben zelfs nog meegeholpen.  Uiteindelijk is alles  verwonderlijk genoeg in orde gekomen. Maar het leek erg klein en heel erg rustig. Dit was dan ook het eerste jaar dat dit festival gehouden werd. Maar wat hing er vanaf het begin een ontzettend positieve vibe!

Er waren ontzettend veel kleurrijke mensen op afgekomen. Of eigenlijk alleen maar kleurrijke mensen! Ik voelde me dan ook best een beetje een grijze muis... Gelukkig werd ik uit de brand geholpen door een jongen die mij spontaan aanbood om mijn gezicht te schminken. Ja natuurlijk, waarom niet!

Het festival bestond uit een craftarea waar mensen bijvoorbeeld manden vlochten, kaarsen maakten natuurlijk en hout bewerkte. Daarnaast was er een terrein met verschillende podia en muziek. Veel muziek! Ik heb heel het weekend geen enkel bekend liedje gehoord, maar flink gedanst en lekker gek gedaan. (bijvoorbeeld de duif die een ei legt dans)

Vrijdag op zaterdagnacht was echt een drama! Heel de crewcamping was rustig, behalve de tent naast ons waar een feest met ongeveer 20 man aan de gang was van 3 tot 8 uur in de ochtend, Om 6 uur hebben we maar besloten om een rondje te gaan wandelen, ik was namelijk van mening dat het geen zin had om te blijven liggen en ons te gaan irriteren. Uiteindelijk kwamen we in de craftarea een paar balen hooi tegen in een enorme koepeltent waar we nog even wat hebben geslapen. Heeel even... want na 5 minuten begon het te regenen en bleek die tent te lekken. Om de 3 seconden viel er een grote druppel op je hoofd. Ik heb wel eens gehoord dat dit een martelmethode is en ik kan me voorstellen waarom ;). Uiteindelijk om 8 uur was het toch stil geworden op de camping en hebben we nog wat kunnen slapen.

De goede vibe die ik eerder beschreef zou ik jullie zo graag willen laten voelen, maar dat is moeilijk. Het voelde allemaal zo vriendschappelijk, iedereen praatte met elkaar, als een groepje begon te drummen rende iedereen naar zijn tent om zijn eigen drums te halen, er waren mensen die circusattributen bij zich hadden en deze ook graag even uitleende om andere mensen eens te laten proberen, niemand werd raar aangekeken (oké misschien ik als grijze muis ;)), en er waren best wat mensen verkleed (waarom? Geen idee!)

Kortom, het was een echte beleving! Heel erg leuk om dit zo spontaan mee te mogen maken!

Ps:

- verder ben ik tegenwoordig een echte koekenbakker! Ik bak regelmatig dingen zoals scones, suikerbrood, brownies, pannenkoeken.... Zit er een carrièreswitch aan te komen ?

- Eigen gebrouwen drank is hier heel gebruikelijk en soms lekker, maar soms ook minder lekker en heel erg sterk Zoals aardappellikeur. Er wordt overal drank van gebrouwn, druiven, bessen, bramentakken, aardappels dus....

- Ik ben momenteel even van kamer verhuisd i.v.m. het bezoek. Maar Patricia heeft ook hier weer heel erg haar best gedaan om het gezellig te maken en dat is zeker geslaagd!

- Ik heb gisteren een zandbak voor de kippen gebouwd (misschien word ik nog eens echt handig!)

- Als het goed is heb ik een nieuwe host gevonden vanaf 2 augustus vlakbij mijn favoriete stadje, Kenmare. Het is een schapenboerderij!

- Mama en Ron komen de 27e naar Ierland. Dat zal dan ook het afscheid van Patricia en Bert betekenen. Ik denk dat ik dit nog best moeilijk ga vinden!

- Ik voel me momenteel Peter Pan, mijn schaduw Matthias volgt me overal!

- Gisteren was het zomer in Ierland! Voor 1 dag... wel gelijk verbrand. Vandaag weer in een dikke trui en een sjaal.. vreemde zaak!

1. Bp Ron:
    17 juli 2015
    Hmmm...sjaal, dikke trui, gelukkig is er wel een zonnetje...MANON
  2. Manon:
    17 juli 2015
    Hahahaha ja dat is typisch iers!!! wat stom, te hard getypt! ;)
  3. Mamamarian:
    17 juli 2015
    Hey lieverd. Ik heb mn sjaal al klaar hangen evenals mijn dikke trui. Komt vast goed. Dan ga je met ons op avontuur en zijn wij je schaduw.Als de zon schijnt. Maar zoals Ron al schrijft.....you are the sunnnnn!!
    Wat leuk dat je schapen gaat hoeden. Hard met een d is zeker iers eeh? Heerlijk verhaal en tot gauwwwwwwwwwwww. Hele dikke vette kusssssssssssss
  4. Arend:
    17 juli 2015
    Leuk om te lezen dat je zoveel nieuwe dingen meemaakt en onderneemt, lijkt me heerlijk daar! Geniet ervan!
  5. Sandra:
    17 juli 2015
    Heerlijk verhaal weer schatteke!! Dikke knuffel
  6. Truus bakker:
    26 juli 2015
    Hoi Manon, wat schrijf je een super leuke verhalen. Het klinkt allemaal heel leuk. Een goede reclame voor Ierland want ik krijg direct zin om er ook weer eens naar toe te gaan.
    Benieuwd naar je volgende avontuur. Eerst leuk je ouders op bezoek. Liefs, Truus
  7. Kees in 't Groen:
    27 juli 2015