Lang geleden

29 juni 2015 - Sneem, Ierland

Ow jeej dat is alweer een tijd geleden. Je zou denken dat ik genoeg tijd heb om verhaaltjes te schrijven, en dat is eigenlijk ook wel zo. Maar dan ben ik weer aan het tekenen of lezen na het werk en dan is de dag weer voorbij. De tijd gaat hier ook ongelooflijk snel! En dat terwijl het leven hier, soms fysiek hard werken, maar tegelijkertijd ook zo relaxed is. Zo ontbijt ik bijvoorbeeld als het even kan iedere ochtend buiten op het terras met het water van de zee bijna aan mijn voeten. En daarna werk ik in de meest mooie en indrukwekkende omgeving. De natuur en het landschap ogen hier ook iedere dag anders, bijvoorbeeld het verschil tussen eb en vloed iedere keer weer om een andere tijd op de dag, de regen die eigenlijk best lekker voelt tijdens het werken, en dat je beseft dat slecht weer eigenlijk niet bestaat (alleen slecht gekozen kleding), het licht dat met de bergen lijkt te spelen, de haan die je iedere morgen al kraaiend een goede dag lijkt te wensen. De wolkenpartijen die enorm indrukwekkend kunnen zijn, en soms zo laag hangen dat de wolken je lijken in te komen pakken.(word ik nu te poëtisch?) Het roodborstje dat bijna op je schouder gaat zitten in afwachting van wormpjes terwijl je al stinkend koeienstront in een kruiwagen staat te scheppen (zo nu is het te poëtische er wel af denk ik)

Nog een reden waarom het even duurde is dat er Vlaamse vrienden van Bert en Patricia op bezoek waren vorige week. En aangezien Patricia en Bert hun helpers als familie behandelen mocht ik ook een paar keer mee uit eten! It truly is a home away from home!

Een van de dagen dat deze vrienden er waren ben ik echter vreemdgegaan qua werkplek en een dag op een andere boerderij gaan helpen. Dit had ik zelf gevraagd omdat ik geïnteresseerd ben in een zoveel mogelijk zelfvoorzienende leefwijze en deze boerderij komt daar aardig bij in de buurt. Ze hebben daar hele grote Polytunnels met groenten en een aardige beestenboel. Ze kweken onder andere veel sla die ze aan restaurants verkopen, en het plukken van die sla was een van de taken. Zo gaaf dat ik de volgende dag in een van die restaurants heb gegeten en waarschijnlijk van mijn eigen geplukte sla heb lopen smikkelen! Daarnaast  maken ze iedere dag kaas van de melk van hun eigen koe, was ook erg lekker! Erg leuk die dag om te zien hoe mooi geheel natuurlijke producten kunnen zijn! Jamie Oliver zou lyrisch zijn geweest! Ow en ook heerlijk dat ik lekker weer eens quad heb kunnen rijden!

Die avond was er ook weer een dansavond. Volgens mij heb ik nog maar over 1 van die avonden vertelt en vertelde ik toen dat er die dansavond niet gedanst werd. Ik dacht dus dat die avond de norm was... Wat heb ik me vergist! De laatste twee keren waren er rond de 15 man van allerlei verschillende leeftijden en nationaliteiten. Uit Tsjechië, Belgie, UK, Duitsers en Nederlanders. En wat was het gezellig!  Na een paar uur met klotsende oksels en het zweet parelend op mijn gezicht vermoeid van het dansen weer naar huis gegaan. Zo leuk hoe iedereen met elkaar danst,  en dat bijna iedere woensdag! Leeftijd of nationaliteit maakt niet uit, het is 1 groot feest!

Ow het lijkt of ik zoveel moet vertellen dat ik het dagelijkse leven op de boerderij voor nu maar even oversla. Volgens mij heb ik daar inmiddels toch ook een aardig beeld van geschapen.

Vorig weekend zou ik eerst eigenlijk een weekend weggaan, maar dat ging niet door. Al voordat ik naar Ierland kwam had ik besloten dat ik hier graag een keer wilde paardrijden. Een halfuurtje verderop zit een manege die natuurtrekkings aanbiedt. En Patricia was zo lief om me te brengen. (Dat is het enige wat ik soms lastig vind, dat ik qua vervoer afhankelijk ben van anderen) Er valt eigenlijk ook weer zo weinig over het paardrijden te vertellen behalve dat het heerlijk was en ontzettend mooi. En zo gaaf voelde om met de paarden de zee in te gaan waar ze met hun benen het water speels op lieten spatten. Helaas heb ik weinig foto's kunnen maken aangezien ik dus op een paard zat en bang was dat ik er af zou kukelen of mijn fototoestel zou laten vallen als hij ineens in draf ofzo zou gaan.     De dagen na het paardrijden wel een ontiegelijk zere kont gehad :) Maar je wie nog niet goed paardrijdt moet op de blauwe plekken zitten.

Dit weekend was ik uitgenodigd voor een feestje! Ik had van tevoren eigenlijk geen idee wat ik moest verwachten. Ik wist dat het iemands verjaardagsfeest was en dat iemand anders me op zou halen. Nog even daarvoor hoorde ik dat niemand van plan was om nog naar huis te rijden, dus dan slaapspullen maar mee! Ik vond het stiekem best een beetje spannend.. En is het niet raar dat ik als vreemdeling op iemands verjaardag kom?! Nou dat blijkt hier dus helemaal niet vreemd te zijn! Wat ik al eerder heb mogen ervaren is dat iedereen welkom is bij elkaar, en of je elkaar nou voor de eerste keer ziet of elkaar al jaren kent iedereen is gelijk. Zo ook op dat feest(je). Eigenlijk was het achteraf ook zo ontzettend leuk dat ik totaal niet wist hoe of wat. Want na een autoritje van een halfuurtje kwamen we aan bij een kerk met een begraafplaats. Mensen stonden naast die begraafplaats tentjes op te zetten. Wat zag dat er bizar uit! Bleek dat feestje dus in de kerk te zijn!! Deze is omgebouwd tot woning, wat een bizar gave locatie met geweldige akoestiek! Hier werd dan ook dankbaar gebruik van gemaakt door iedereen die een instrument bespeelde en door de DJ's later op de avond. Aan het eind van zo'n feestje ken je eigenlijk iedereen, want iedereen praat en danst met elkaar (deze keer geen stijldans). Dit is doorgegaan tot in de vroege uurtjes en de volgende dag rond 3 was ik weer in mijn home away from home waar het licht met de bergen lijkt te spelen, de wolken je lijken in te pakken, de haan je al kraaiend een goede dag wenst....... wat een heerlijk contrast!

1. Ellie:
    29 juni 2015
    Hoi Manon , wat een prachtig verhaal toch weer,je maakt wat mee daar.Mocht je nog wat verlegen zijn dan helpen ze je daar snel vanaf. Ik vind het keigoed wat je doet.Groetjes uit ,n heel warm padje.
  2. Mamamarian:
    30 juni 2015
    Hoi lieverd. Ik zit hier op t balkon waar de krekels me een goeie morgen tjilpen. Waar de zon mijn neusharen kriebelen. Ik lees jou verhaal. Geweldige weergave van jou leventje ik smul er van!! Ik sluit mn ogen en denk aan jou. Heel veel liefs en blijf genieten kanjer. Ik hou z v van jou.xxxx
  3. Kees in 't Groen:
    30 juni 2015
    Mooie ervaringen Manon en leuk om te lezen.
    Geniet ervan.
  4. Marzena:
    30 juni 2015
    Ha lieve Manon, je had een schrijver moeten worden! Wat een prachtig verhaal, zo leuk om dit te lezen! Geniet van je prachtig avontuur! xx
  5. Miranda:
    30 juni 2015
    Wow wat een prachtig verhaal weer. Je kan t wel vertellen hoor, zie het helemaal voor me! Thanks
  6. Cees:
    1 juli 2015
    Hoi Manon, weer een leuk verhaal, fijn dat je het naar je zin hebt bij die boeren! we missen je hier nog steeds hoor
  7. Buufke:
    1 juli 2015
    Klinkt weer super mooi allemaal buuf! Heel gaaf om weer te lezen.

X
  8. Sandra:
    2 juli 2015
    Heeeeerrrlijk leven daar lees ik wel! In m'n fantasie geniet ik lekker mee, boerenleven, groen, uitzicht, ontbijten aan de zee, feestje in de kerk, love it!
  9. Jolanda:
    6 juli 2015
    wat ontzettend leuk om te lezen manon, voel in je verhalen dat je er van geniet xx